Monday, December 19, 2011

Rujukan ku rujukan mu jua

Salam,
Bertemu lagi..
Diam tak diam, dah genap 2 tahun family aku berada di Ruwais ni. Mcm2 kisah duka,suka,dan 1001 mcm cerita. 2 tahun yg lepas ketika masih belum mempunyai kenderaan,kami sekeluarga di sambut dengan hujan yg lebat ketika perjalanan pulang dr rumah rakan yang jauhnya sekitar 1km dr rumah kami. Yg jadi kemusyikilan,setiap kenderaan yg melintasi,tiada satu pun yg berhenti memnghulurkan bantuan melihatkan aku dan anak bini di basahi hujan. Sekarang barulah aku tahu,bahawa jika mandi hujan adalah dianggap 'pesta' di sini. Jadi,mereka fikir aku sekeluarga sedang berpesta..padahal..sejuknya tuhan ajer yg tahu..itu kisah 2 tahu yg lalu,ketika rambut hitam lebih byk dr rambut putih. ketika janggut masih lg hitam berkilat...tp sekrg...

mungkin kalah minyak rambut agaknya,atau kalah dgn air kat sini..kalau difikirkan usia masih lg muda...reverse psikologi.

Ramai jugak teman2,kenal atau tak kenal menjengah blog tua aku bertanyakan khabar Ruwais.Ada yg survey,ada yg dah dpt offer,ada yg 50-50, dan mcm2 lg kondisi. Cuma aku nak bg tau,soalan yg pertama yg perlu dijawab sebalum aku memberitahu perkara2 lain.
APAKAH TUJUAN KORANG NAK DATANG KE RUWAIS??
Ada yg cakap nak cari wang lebih,ada yg cakap nak cari pengalaman baru,ada yg cakap family matter,bengang dgn boss lama,nak keje obersi dan mcm2 alasan yg tersendiri. Hanya mereka saja yg tahu..Jawapan aku plak: korang akan jumpa apa juga alasan korang apabila dah berada di sini. Contohnya,kalo korang bengang dgn boss lama,kemungkinan besar ko akan bengang juga dengan boss baru. fikir2lah sendiri.
Bukan aku nak bercerita tentang keburukan atau kebaikan di sini,sbb Allah telah menetapkan rezeki kita sejak azali lg. selain ajal,jodoh kita. Jgnlah setelah dtg nnti,barulah kita kita komplain yg bukan2...
Kalo difikirkan dgn kehidupan,mmg la di sini tempat yg agak baik dan selamat kalo di bandingkan dgn tempat kita. Dengan perumahan yang agak baik,persekolahan ditanggung sepenuhnya,tiada kejadian jenayah,anak dan isteri bebas kemana saja.suasana bersih krn ada pekerja yg menguruskan dan senang citer mcm kelab exlusive la gamaknya. Bil elektrik,air,gas,sumanya free. Mmg mudah...pergi dan balik dijemput dgn bas yg berhenti di depan bulding. Nak solat berjemaah,juga senang,masjid ada 4 buah di kawasan ini. Malas basuh keta,bole panggil org,tolong basuhkan,cuma bayar aje..

Tapi bab yg harus diberi perhatian ialah, ianya terletak hampir 240 km dr abu dhabi(bosan jgak),belanja agak mahal di sini sekitar rm1500 sebulan utk brg dapur. Utk anak2 tiada pelajaran agama yg khusus,kerenah birokasi sapi2,dan kerenah sewaktu menguruskan visa2 family dan lesen memandu..hal2 yg begitu harus difikirkan dan kita harus bersedia utk menghadapi sebelum mengambil keputusan utk dtg ke sini..jgn dah sampai sini,kita merungut dgn masalah itu..

Walau apapun aku galakkan agar sesiapa yg mahu dtg,membuat solat isthirah agar mendapat petunjuk jalan yg harus dipilih,insyallah. Dan aku berdoa agar korang bahagia dlm membuat apa jua keputusan..

jumpa lg...kalo nak berita lanjut boleh add aku kat FB- bahrin bujang

No comments: