Monday, December 14, 2009

Malaysian family di Ruwais







Hari ini genap seminggu family aku di Ruwais. Secara kasarnya macam ok jer diorang kat sini. Sesekali dengar jugak komen "Ayah,asyik duduk rumah ajer". Sebenarnya kenderaan adalah masalah utama bagi aku di sini. Lesen memandu tak buat lagi ,so pergerakan terbatas. Terpaksalah sewa bas untuk kemana2.kah..kah..kah.. Untuk menghilangkan rasa boring , aku ajaklah diorang bermain2 di belakang rumah. Dapatlah diorang melepaskan gian pada kampung halaman. Bagi isteri aku pulak, rasanya macam home sick jugak dibuatnya. Sepertimana aku mula2 menjejaki kaki ke Ruwais buat kali pertama dulu. Perasaan rindu pada kampung halaman terlalu kuat. . Bagi diri aku pulak, kualiti kehidupan bertambah baik, maklumlah keluarga di depan mata. Sedikit sebanyak bolehlah aku pantau tingkah laku anak2. Boleh jugak aku mengajar alquran mana yang mampu. Apa yang aku harapkan adalah mereka cepat menyesuaikan diri dengan suasana yang amat berbeza di sini,Insyallah.
Maklumlah aku adalah keluarga Malaysian pertama di Ruwais ini, so banyak perkara2 baru yang akan ditempuhi kelak terutama dari segi komunikasi dan makanan. Tapi bak kata pepatah tak kan melayu hilang di dunia. Demi untuk mengekalkan kemelayuan itu maka stok belacan memang cukup untuk setahun di perantauan. pergghh..
Free Counters

Free Counters


5 comments:

cikdean said...

harap harap budak2 tu sihat laa hendaknya. bila diaorg nak sekolah?
watek rindu kampung halaman yer....mesti rindu rakan2 kat lorong taman kota masai laa tu.

raizal said...

Boleh tak contact saya?saya pun dapat offer di bourage.

raizal said...

Boleh tak contact saya?saya pun dapat offer di bourage.

Musang Sengkodot said...

Salam. Nama saya Asyraf. Saya baru dapat offer ke Borouge, Ruwais. Saya now ni dalam proses tgh tunggu offer letter & eVisa. Tapi saya tgh risau sbb takboleh bawa isteri saya sbb menurut Borouge, rumah kelamin tak siap lagi. Boleh tuan dengan baik hatinya beri saya maklumat sedikit macamana nak selesaikan masalah saya ni. Email address saya ialah asyraf_abdulqadeer@yahoo.com. Ataupun minta tuan add facebook saya Musang Semput. Terima kasih tuan. May Allah grace abound to you for every good deeds.

Musang Sengkodot said...

Salam Rizal, macamana? Dah dapat rumah ke?